Про позашкілля,
концепцію, довіру

Повертаємося із закордонного відрядження, де представляли український досвід і науково-освітні досягнення у сфері позашкільної освіти.
Перетнули кордон й відразу смс на мобільний телефон: «З поверненням в Україну».
Два ключових слова – «Україна» і «повернення».

Дякуєш іноземним колегам за співпрацю і з радістю повертаєшся додому. Коли світ відкривається перед тобою і ти стаєш людиною світу, повернення додому має особливі відчуття.

Є якесь притяжіння до рідного дому. Одне слово: «Вдома!».

Ми повертаємося з високою відзнакою міжнародної спільноти, що вкотре засвідчує визнання української позашкільної освіти.

5 днів відрядження. І за ці 5 днів в Україні у сфері позашкільної освіти відбулись події, які сколихнули громадськість.

Пост про позашкілля, концепцію і довіру.

  1. Перш за все, про позашкілля.
    Позашкілля. Так «ласкаво» ми називаємо нашу позашкільну освіту.
    Позашкільна освіта представлена в усіх розвинутих державах світу.
    Позашкільна освіта – одна із галузей, якою Україна може пишатися.
    Місією позашкільної освіти є навчання, виховання, розвиток і соціалізація особистості у закладах позашкільної освіти та інших суб’єктах освітньої діяльності.

Позашкільна освіта є там, де є діти. Тому, що з дітьми потрібно постійно працювати. Не залишати їх сам на сам, з батьками.
Період дитинства – до 18 років. Короткий і надзвичайно важливий. Саме у цей період закладається фундамент подальшого життя кожної людини.
Наразі особлива увага звертається KPI (англ. Key Performance Indicators) – ключові показники ефективності, де одним з основних категорій є «час». Саме позашкілля і забезпечує освіту у вільний час.
Відповідно держави і забезпечують право на позашкільну освіту, створюють відповідні умови. Тому право на позашкільну освіту закріплено конституційно і, відповідно, представлено у законах та інших підзаконних актах.

Проводячи понад 20 років дослідження щодо позашкілля в Україні і світі знаємо, що досягнення українських представників позашкільної освіти в теорії, методиці і практиці позашкільної освіти заслуговують уваги.
За цими досягнення стоять конкретні люди – позашкільники.
Позашкільники – особлива каста. Фахова і чуттєва. Вони стоять на передовій майбутнього, усіх викликів і змін.
Як приклад, Міжнародна асоціація позашкільної освітиМАПО. Її створення стало результатом суспільних перетворень, об’єднання професійного середовища у громадську організацію.

Раніше функціонувала жорстка централізація, наразі – децентралізація і розвиток громадянського суспільства.
Представники МАПО активно розробляють, апробовують і впроваджують сучасні підходи, методики і технології у сфері позашкільної освіти.

Реагуючи на суспільні потреби, представники Міжнародна асоціація позашкільної освіти – МАПО провівши чисельні конференції, обговорення, наради, слухання, «круглі столи», засідання у співпраці з широким загалом практиків, науковців, держслужбовцями, громадськістю, розробили:

2015-2017 рр. – норми щодо позашкільної освіти до Закону України «Про освіту»
2017 р. – Концепція позашкільної освіти
2018 р. – зміни до Закону України «Про позашкільну освіту» у частині інклюзивного навчання, ліцензування позашкільної освіти
2018 р. – Стратегія розвитку позашкільної освіти
2019 р. – зміни до Постанови Кабінету Міністрів щодо Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері позашкільної освіти
2019 р. – Типова освітня програма закладу позашкільної освіти
2019 р. – Візія позашкільної освіти 2030 р.

І це тільки на рівні документів. Скільки перемог позашкільників на міжнародних змагання, конкурсах, фестивалях, підготовлених програм, проведених заходів тощо.

  1. Про проєкт Концепція розвитку позашкільної освіти.
    22.10.2019 р. на сайті Міністерство освіти і науки України для громадського обговорення з’явився проєкт Концепції розвитку позашкільної освіти.
    Поява цього проєкту викликала багато запитань.

Перш за все, у тексті зазначено, що проєкт «Концепція не є нормативно-правовим актом».
Як відомо, консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю проводяться щодо проектів нормативно-правових актів.
Навіщо МОН виставляє на громадське обговорення текст, який не є нормативно-правовим актом?

Друге питання, яке виникло у позашкільників: «Хто розробник цього проєкту?».
Адже 25.09.2019 р. у Міністерство освіти і науки України відбувся Всеукраїнський Форум до Дня позашкілля.
На Форумі піднімалися 3 ключові питання позашкільної освіти – «Якість. Інклюзія. Фінансування».
На зустрічі правління МАПО з керівництвом МОН, де також обговорювалися першочергові питання щодо позашкільної освіти, звернули увагу на: КВЕД, ліцензування, меморандум.
Про концепцію – ні слова. Тобто, ні на форумі, ні на зустрічі в МОН про концепцію мова взагалі не йшла.

Третє питання – якість проєкту.
Представники громадськості слушно зауважили – «ШЕДЕВР ДИЛЕТАНТСТВА».
Проєкт не відповідає вимогам сьогодення. Більш того, навпаки, призведе до погіршення ситуації у позашкільній освіті й, відповідно, її якості.
Якщо, дійсно МОН хоче розробляти проєкт Концепції, то принаймні потрібно залучити до його розробки фахівців у сфері позашкільної освіти, підготувати, а потім оприлюднювати на громадське обговорення.
І тут переходимо до наступного – довіра.

  1. Про довіру
    «Довіра» – слово, яке складається всього з 6 літер.
    Довіра є категорією, що визначає «позитивні взаємовідносини між людьми (сторонами довіри), що відображають впевненість у порядності й доброзичливості іншої сторони».

Сьогодні в українській владі і політиці довіра обрана одним з ключових принципів.
Цілком логічно. Адже нова влада отримала 73% довіри від громадян України. І для утримання цього показника потрібні надзусилля.

Сьогодні дійсно необхідна довіра.
Довіра суспільства до влади і влади до суспільства.
Настав час довіри не на словах. Довіри в діях.
Довіра дуже важко досягається, але може зруйнуватися дуже швидко.
Як? Безвідповідальністю, непродуманістю, непрофесійністю дій.
Яскравий приклад – дії одного чиновника, який на сайті розмістив проєкт, що збурив громадськість. При цьому залишив свій e-mail, вказавши, що «проєкт не є нормативно-правовим актом» і йому потрібні лише пропозиції.

До питання довіри маємо підходити з позиції дій, які б не підривали місток довіри.

P.S. Завершити пост, як і розпочала, хочу з позитиву і конструктиву.
Ми живемо в унікальний час. Час викликів і можливостей. Україна як молода держава шукає свій шлях.
Ми наближаємося до 30-річчя Незалежності України. І сьогодні, як ніколи ми маємо об’єднатися.
Від імені Міжнародна асоціація позашкільної освіти – МАПО як професійного громадського об’єднання стверджую про готовність до співпраці з усіма, хто працює на ниві позашкільної освіти заради дітей, заради майбутнього.
Розвиваємо позашкільну освіту! Презентуємо Україну! Творимо майбутнє України!

проф. Олена Биковська
президент Міжнародної асоціації позашкільної освіти (IAASE)
голова Громадської ради при Державній службі якості освіти України
завідувач кафедри позашкільної освіти
НПУ імені М.П.Драгоманова,
доктор педагогічних наук, професор,
заслужений діяч науки і техніки України