Якість освіти – вимога часу,
показник успішності закладу освіти

 Якість освіти є найактуальнішим питанням сучасної освіти. У якості освіти зацікавлені всі: вихованці, – щоб творчі досягнення відкрили їм дорогу до життєвих успіхів; батьки, – щоб допомогти дитині правильно зорієнтуватися у виборі професії та житті; педагоги, – щоб ефективно планувати й розвивати свою професійну компетентність і майстерність; держава, – щоб у майбутньому забезпечити країну високопрофесійними кадрами.


   Як виміряти чи оцінити якість освіти? Як побудувати освітній процес, щоб кожна дитина реалізувала свої здібності? Як організувати роботу педагогічного колективу так, щоб усім учасникам освітнього процесу було комфортно, а результат діяльності був максимально якісним?
   Щоб відповісти на ці та інші питання наш позашкільний навчальний заклад «Центр дитячої та юнацької творчості Шевченківського району» Запорізької міської ради Запорізької області взяв на себе ініціативу щодо проведення обласного відкритого семінару-практикум «Deep Dive «Забезпечення якості освіти закладу позашкільної освіти: досвід та перспективи».
Захід відбувся 21 лютого 2020 року за підтримки Міжнародної асоціації позашкільної освіти, управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області, Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації, Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, департаменту освіти і науки Запорізької міської ради, територіального відділу освіти Шевченківського району Запорізької міської ради, Запорізького відділенням Міжнародної асоціації позашкільної освіти.

   Учасниками семінар-практикуму, більше 80 осіб, були директори, заступники директорів, методисти закладів позашкільної освіти Запорізької області та міста Запоріжжя, колеги з міста Дніпро, Білгород-Дністровський Одеської області, Вінниця, Старобільськ Луганської області, які є членами Міжнародної асоціації позашкільної освіти.
  Основною метою заходу став аналіз досвіду та організаційних, психолого-педагогічних умов щодо створення і функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі позашкільної освіти.
  На відкритті семінару із вступним словом до учасників звернувся директор департаменту освіти і науки Запорізької міської ради    Романчук С.Ю. Він відзначив важливість розвитку освітньої галузі, активне впровадження освітньої реформи та створення рівних і комфортних умов для якісного отримання позашкільної освіти у місті.
Биковська О.В.Президент Міжнародної асоціації позашкільної освіти, завідувач кафедри позашкільної освіти НПУ імені М.П. Драгоманова, заслужений діяч науки і техніки України, доктор педагогічних наук, професор приєдналася до привітань та виступила з основною доповіддю за темою: «Якість позашкільної освіти як запорука розвитку особистості, громади, держави». Олена Володимирівна зробила чітке пояснення цінностей позашкільної освіти та її необхідності для розвитку дитини як особистості; для батьків як безпечної і змістовної зайнятості дітей у вільний час, їх навчання, виховання, розвиток, соціалізація, допомога у підготовці до самосійного відповідального життя; суспільства та держави як одної з найефективніших інвестицій в найближче і віддалене майбутнє, розвиток людського капіталу. Акцентувала увагу на сучасному змісті позашкільної освіти, зовнішні і внутрішні аспекти якості позашкільної освіти та їх функціонування з урахуванням викликів часу.

  
До роботи семінару долучилася тимчасово виконувачка обов’язків начальника управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області Іванова В.В., яка у своєму виступі «Якість позашкільної освіти – стандарт нового покоління, реалізація, перспективи», актуалізувала питання щодо системи забезпечення внутрішньої якості освіти, зовнішньої системи забезпечення якості освіти в діяльності органів управління та установ, які здійснюють зовнішнє забезпечення якості освіти.

   Про стан позашкільної освіти у Запорізькому регіоні: за результатами моніторингового дослідження якості освіти доповіла  Могілевська В.М., кандидат соціологічних наук, доцент кафедри теорії та методики виховання Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Вона зосередила увагу на тому, що саме моніторингові дослідження є ефективним інструментом у процесі підвищення професійних компетентностей педагогів позашкільних навчальних закладів, від яких безпосередньо залежить якість навчання в позашкільній установі.
   Сібіль О.І., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики виховання Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти у своєму виступі «Гуманістичний підхід до забезпечення внутрішньої системи якості освіти закладу позашкільної освіти: цільові та ресурсні критерії, показники оцінки» розкрила об’єктивні показники оцінювання освітніх досягнень здобувачів освіти, батьків та ресурсного забезпечення якості освіти закладу позашкільної освіти.
   «Моніторинг якості освіти як засіб забезпечення ефективної діяльності закладу позашкільної освіти» так звучить тема виступу  директора ПНЗ «ЦДЮТ Шевченківського району», заслуженого працівника народної освіти України Щитининої Р.Ю., яка ознайомила учасників семінару з досвідом роботи закладу та презентувала основні механізми, що сприяють модернізації управління, контролю якості освіти. Зупинилась на впровадженні моніторингових досліджень, їх ролі у відстеженні якості освіти, що надає заклад, та оформленні адміністративного портфоліо.
   Систему PR-заходів щодо популяризації діяльності сучасного закладу позашкільної освіти, створення його позитивного іміджу у суспільстві. презентувала заступник директора з навчально-виховної роботи, відмінник освіти України Серединська О.С. У доповіді було зроблено акцент на змісті мотиваційних проєктів, які реалізуються у закладі, особливостях їх впровадження в освітній процеc, здійсненні зовнішнього і внутрішнього паблік рилейншз закладу,  його PR у соціальній мережі «Facebook».
   Розкрила процес створення гри як брендтехнології, розглянула її місце в інноваційному освітньому просторі закладу та значення гри як форсайт-технології у формуванні людини майбутнього, познайомила присутніх з 30-тирічним досвідом здійснення ігрової діяльності: проєктна робота, Всеукраїнський фестиваль ігрових програм «Адреса дитинства – Гра», авторські ігрові програми, креативні методики, тощо, заступник директора з виховної роботи, відмінник освіти України – Мазнєва Г.В.
   Практичний психолог вищої категорії, арт-терапевт, тренер освітніх проєктів The LEGO Foundation Черевична О.А., розповіла про психологічний супровід як ресурс підвищення якості освіти закладу позашкільної освіти. Зазначила, що сьогодні для забезпечення якості освітнього процесу, необхідно мати енергію для руху вперед щоб бути на одній хвилі із сучасним світом який швидко змінюється. Психолог познайомила з напрямами, формами, методами і сучасними інструментами роботи щодо підвищення мотивації, позитивного сприйняття світу та саморозвитку педагогів. Зробила акцент на важливості створення комфортних умов у позашкільному закладі для всебічного розвитку дитини та реалізації її творчого потенціалу. Поділилася професійним кредо – надихнути, підтримати віру в себе, допомогти знайти ресурс для здійснення омріяного.
   У форматі живого діалогу «Акценти зустрічі» Биковська О.В. та Щитинина Р.Ю. відповіли присутнім на всі актуальні питання сьогодення позашкілля.
  
Логічним і приємним завершенням семінару стало урочисте вручення сертифікатів учасникам семінару-практикуму в особі Биковської О.В. і методиста відділу позашкільної, вищої освіти та інтернатних закладів Департаменту освіти та науки обласної державної адміністрації Чурикової Л.В.

   Учасники семінару пересвідчилися в доцільності подібних зустрічей, обмінялися враженнями та взаємними побажаннями щодо нових здобутків у професійній діяльності.
   А ми особисто вдячні Олені Володимирівні Биковській за її професійність, порозуміння і постійну підтримку, та усім, хто долучимся до семінару. Сподіваємось, що будемо й надалі продовжувати професійне і взаємне спілкування.
   Отже, на наш погляд, вищезазначений захід сприяє удосконаленню взаємовпливу та поліпшенню взаєморозуміння на рівнях: батьки-вихованці-педагог-адміністрація закладу, стимулює позитивні перетворення та мотивує до якісних змін усіх учасників освітнього процесу. Дійсно, якість освіти визначає якість життя людини й суспільства. Тож на завершення хочеться пригадати слова англійського письменника Редьярда Кіплінга, які стали епіграфом семінару: «Освіта – найбільше із земних благ, якщо вона найвищої якості. В іншому разі вона абсолютно марна».

 

Щитинина Р.Ю.,
директор ПНЗ «ЦДЮТ Шевченківського району»
м.Запоріжжя